Werknemers met een niet-kantoorbaan voelen druk door inflexibele roosters
Werkdruk en stress om werkroosters veroorzaken kopzorgen bij medewerkers met een niet-kantoorbaan. Meer dan de helft (54,4%) geeft aan dat wanneer zij zich ziek of niet lekker voelen, het lastig is om een dienst te veranderen of te ruilen met een collega. Een kwart (26,2%) voelde zich weleens onder druk gezet door collega’s of de werkgever om een dienst over te nemen terwijl zij dat eigenlijk niet wilden. Dit blijkt uit onderzoek van Workforce-softwareontwikkelaar Quinyx onder bijna 1.200 Nederlanders met een niet-kantoorbaan.
Vier op de tien (42,7%) werknemers met een niet-kantoorbaan is dan ook weleens ziek naar werk gegaan omdat ze geen vrije tijd konden veroorloven. Denk bij niet-kantoorbanen aan mensen die het grootste gedeelte van hun werkdag niet achter een bureau werken. Dat zijn medewerkers in onder meer de horeca, retail, gezondheidszorg en logistiek. 13,4 procent van deze werknemers voelde zich benadeeld door de werkgever door het niet willen overnemen van een dienst.
Flexibele roosters
Drie op de tien (28,4%) ondervraagden geeft de voorkeur aan flexibelere roosters boven een hoger salaris. Dat duidt er op dat werknemers collegialiteit en een goede en prettige werksfeer meer waarderen dan een extra financiële stimulans Bijna een op de zeven (13,8%) was bang dat hun werkgever het als negatief zou ervaren als een dienst wegens persoonlijke omstandigheden moest worden veranderd.
Sinds de coronapandemie heeft meer dan driekwart (78,6%) van de mensen met een niet-kantoorbaan problemen ervaren met de personeelsbezetting op de werkvloer als gevolg van onvoorspelbare drukte of uitval van personeel. Want naast inflexibele werkroosters zorgt ook de personeelsbezetting voor ongewenste werkomstandigheden. Een vijfde (21,4%) zegt geen verandering te hebben ervaren het afgelopen jaar. Het meest voorkomende probleem (50,7%) in de pandemie was onderbezetting. In ruim driekwart (76,8%) van gevallen leidde deze onderbezetting tot een stressvolle werkomgeving.
Onverwachte omstandigheden
“Werkgevers moeten met veel componenten rekening houden,” zegt Head of Workforce Optimization Maarten de Boo van Quinyx. “De business moet op een gezonde manier blijven draaien en tegelijkertijd zijn ze verantwoordelijk voor de fysieke en mentale gezondheid van hun personeel.” Organisaties moeten daarom meer in zetten op het overwinnen van onverwachte omstandigheden. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen werkgevers stappen zetten door processen te automatiseren, te personaliseren en te voorspellen.
Op die manier ben je er zeker van dat personeelsplanningen altijd zo flexibel en efficiënt mogelijk zijn”, zegt De Boo. “Hiermee krijgt personeel meer inzicht in de planning en worden situaties van onder- of overbezetting op de werkvloer voorkomen.” Dit kan zowel ten goede komen aan het bedrijfsresultaat als aan de gezondheid van het personeel.
Bron: Quinyx