Vertrouwenspersoon: het verschil tussen in- en extern
Bij ongewenst gedrag op de werkvloer is een vertrouwenspersoon belangrijk. Dit kan een interne vertrouwenspersoon zijn, maar ook een externe. Wat is het verschil en wanneer kun je beter gebruik maken van de één, dan wel de ander? Een kort overzicht.
Pesten op het werk is de afgelopen jaren flink toegenomen, voornamelijk door de crisis en reorganisaties binnen bedrijven. Uit onderzoek door TNO op gebied van pesten op het werk in 2012 blijkt:
- Pesten op het werk 10%
- 650.000 werknemers
- 75% door hun leidinggevende
- 100.000 structureel
- 4 miljoen extra verzuimdagen (schatting)
- Kosten 500 miljoen
Organisaties moeten werknemers beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een van de manieren om dat te doen.
De aanpak van een vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht en werkt op basis van vertrouwelijkheid. Hij of zij vangt werknemers op die zijn lastig gevallen, bied een luisterend oor en kijkt of er een informele oplossing mogelijk is. Is dat niet het geval, dan stelt hij of zij een andere oplossing voor, zoals een klachtenprocedure of het aankaarten van het probleem bij de directie...
Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?
Dat kan nu voor
per jaar
Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!