Scala Logistica: invloed van ergonomie op prestatie

De fysieke belasting van magazijnmedewerkers kan met een paar simpele aanpassingen vaak een stuk lager worden gemaakt. Tijdens de Logistica is een speciaal plein ingericht rond veiligheid en ergonomie.

Tijdens de vakbeurs Logistica 2012 demonstreert een team van TNO hoe je real time de fysieke belasting van magazijnmedewerkers kunt meten en analyseren. Prof. Michiel de Looze, hoogleraar productie-ergonomie aan de VU en verbonden aan TNO, presenteert tijdens de beurs de eerste resultaten van een onderzoek in opdracht van de BMWT. Het onderzoek richt zich op een paar veel voorkomende situaties:

  • het lossen van zeecontainers met niet uniforme producten
  • het palletiseren en depalletiseren van mixed pallets vanaf de grond
  • orderpicken vanaf grondlocaties en
  • het werken met lange karren voor orderpicken langs stellingen.


Grote verschillen in magazijnen
De Looze verbaast zich er wel eens over hoe sterk ergonomische arbeidsomstandigheden in verschillende magazijnen uiteenlopen. “Soms schrik ik en denk ik: hier kan nog veel verbeteren. Soms denk ik: wat kan ik hier nog verbeteren? De verschillen zijn echt groot.”Hij is blij dat de aandacht voor dit onderwerp groeit. Bedrijven hebben echter de neiging aan de mensen te sleutelen. Oplossingen als tiltrainingen zetten in zijn ogen te weinig zoden aan de dijk. Gedragsverandering is lastig. Bovendien moet je de training telkens herhalen als er nieuwe medewerkers komen. Volgens de hoogleraar is het veel effectiever als je iets aan de inrichting van het magazijn doet. “Voorkom bijvoorbeeld dat mensen veelvuldig met hun romp moeten draaien als ze iets van een transportband afpakken. Plaats dozen die iemand moet vullen schuin, wat tillen overbodig maakt.”

In de praktijk, zo ervaart Michiel de Looze, worden magazijnen vaak ingericht met het oog op performance. Daardoor ontstaan situaties die niet ideaal zijn voor de mens. Hij is ervan overtuigd dat de productiviteit in een ergonomisch niet goed doordacht magazijn lager ligt dan in een wel ergonomisch goed opgezette werkplek.

Fysieke belasting zichtbaar maken
In het BMWT-onderzoek brengen de onderzoekers de daadwerkelijke fysieke belasting in kaart. Zo is in het warehouse van Nissan in Amsterdam al het orderpicken vanaf grondlocaties en het werken met lange karren onderzocht. Hiervoor gebruiken de onderzoekers van de VU een speciaal pak, dat de magazijnmedewerkers aantrekken. Sensoren registreren de daadwerkelijke fysieke belasting en bewegingen in 3D en sturen de gegevens door naar een speciaal computerprogramma, dat TNO heeft ontwikkeld en gepatenteerd. Deze software vergelijkt objectief de meetresultaten met de normen die wettelijk gelden en vertaalt deze naar de gebieden groen (alles OK), rood (ernstig risico op gezondheidsklachten) of oranje (het risico op klachten is aanwezig). Tijdens de vakbeurs Logistica demonstreert het onderzoeksteam op het Logisticaplein deze manier van fysieke belasting meten.


Bron: Logistiek

Gezondheidsmanagement