Bewust stilte inkopen

Gehoorbeschadiging door lawaai is nog altijd een van de meest voorkomende beroepsziekten. Het Amerikaanse National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) is een campagne begonnen voor de aanschaf van stillere apparatuur.

In de Verenigde Staten lopen elk jaar 22 miljoen mensen risico op gehoorbeschadiging door herrie op het werk. NIOSH moedigt met de Buy Quiet-campagne werkgevers aan om apparaten en machines aan te schaffen of te huren die minder lawaai maken en vraagt fabrikanten om bij het ontwerp en de productie van de apparatuur de hoeveelheid geproduceerde herrie in gedachten te houden.

NIOSH onderscheidt in de campagne drie niveaus van betrokkenheid. Allereerst de vervanging van versleten apparaten door apparaten die minder herrie maken. Het tweede niveau is het vervangen van apparaten die misschien nog goed werken door de meest kosteneffectieve alternatieven die minder herrie maken. Het derde niveau is de meeste stille apparatuur aanschaffen, wat de kosten daarvan ook mogen zijn.

Uiteindelijk is de werkgever met de aanschaf van stillere apparatuur goedkoper uit, stelt NIOSH. Elke dBA minder zou een besparing van 100 dollar opleveren door minder productieverlies, minder schadeclaims door werknemers, en  lagere kosten voor programma’s die gehoorverlies tegen moeten gaan.

Bron: overpreventie.nl

Gezondheidsmanagement