Risico´s in magazijnen

Magazijnen zijn vaak zeer drukke, soms donkere ruimtes met variabele temperaturen. Er heerst ook een hoog werktempo. Geen wonder dat er zich veel arbeidsongevallen voordoen. Wat zijn de risico's van rekken en pallets en welke preventiemaatregelen kan men nemen?

 

Talrijke ongevallen
Volgens de statistieken vinden er een aantal duizenden ongevallen plaats in de sector. Bij de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen waren:
- botsingen:
• tussen een heftruck en een bestuurder;
• tussen twee heftrucks;
• tussen een heftruck en een palletstelling...
- de val van lasten;
- de instorting van palletstellingen;
- een ontoereikende verlichting;
- de opslag van gevaarlijke stoffen. 

 

Palletstellingen: opgelet voor instortingen
Het meest gebruikte opslagsysteem in magazijnen bestaat uit palletstellingen, ook wel palletrekken of pallet racks genoemd. Zo’n pallet rack maakt het mogelijk omvangrijke objecten in de hoogte op te slaan. Ze bestaan uit (verticale) ladders en (horizontale) leggers. Daarbij moet men er wel altijd rekening mee houden dat elk opslagsysteem risico’s inhoudt. Slecht ontworpen rekken en een verkeerd gebruik kunnen zeer gevaarlijk zijn. Een palletstelling kan op elk moment geheel of gedeeltelijk instorten.

 

Wat moet worden gecontroleerd om dergelijke risico’s te vermijden?
- De maximale belasting: een instorting kan worden veroorzaakt door de overbelasting van een palletstelling. Alle opslagsystemen en stellingen zijn ontworpen om een maximaal gewicht te dragen. Als de lasten te zwaar zijn en de maximale belasting wordt overschreden, leidt dit tot een vervorming van de opslagcellen. De toegelaten totale belasting wordt altijd aangegeven door de fabrikant. Het is noodzakelijk ze te kennen en men mag ze nooit overschrijden. Bovendien moet de maximale belasting per opslagcel (de sectie van elk rek) op de legger van elke sectie zijn aangegeven.
- De staat van de palletstelling: elke werknemer moet erop toezien dat de palletstellingen in goede staat blijven. Wie ergens slijtage ziet, moet dat meteen melden. Bovendien gebeurt het vaak dat de heftrucks tegen de constructies aan schuren, waardoor beetje bij beetje de stelling wordt vervormd. Erger nog is dat ze tegen de pijlers van de stellingen botsen, wat leidt tot instabiliteit of instorting. Bestuur je een heftruck, denk dan eerst na over de route die je wilt volgen en rij voorzichtig om botsingen te voorkomen. Kom je toch in botsing met een stelling, meld dit dan onmiddellijk, ook als er geen directe gevolgen zichtbaar zijn.

 

Pallets
Het pallet werd uitgevonden in de Verenigde Staten in de vroege jaren 1940. Pallets kunnen ook tot ongevallen leiden. De val van een last (pallet of pakket) uit de opslagcel komt meestal voor tijdens het laden of lossen van de pallets. Daarbij kan het gaan om de manipulatie van het pallet in kwestie of van een van de pallets ernaast. Een dergelijke val van een object of last kan dramatische gevolgen hebben als er zich een operator in de omgeving bevindt. Dit soort ongeval kan vooral optreden als het pallet breekt, als de stapel pakketten op het pallet uit evenwicht is of als de diepte van het rek niet is aangepast aan de gebruikte pallets...

 

Amerikaans versus Europees formaat

In veel magazijnen worden pallets van Amerikaanse formaat of EUR EPAL-formaat gebruikt. De Amerikaanse pallets meten 122 bij 101,6 cm. De houten EUR EPAL-pallets, vroeger ook ´euro pallets´ genoemd, hebben vier ingangen en meten 120 bij 80 cm. Ze zijn ontworpen voor meerdere rotaties en dragen bij tot een vermindering van het industrieel verpakkingsafval. Ze kunnen ook worden gerepareerd en aan het einde van hun levensduur in een recyclingproces worden opgenomen. Een EUR EPAL-pallet heeft een gewicht van ongeveer 30 kg en kan een dynamische last dragen van 1000 tot 1400 kg.

 

Bronnen: INRS, ViaPrévention, SafetyTV

 

Dit artikel is met toestemming overgenomen van www.prevent.be.

De praktijk