Richtlijn voor werken op hoogte in logistieke keten

De Europese chemiekoepel Cefic heeft in samenwerking met de vervoerders (European Chemical Transport Association, ETCA) en de handelaren in chemische producten (European Association of Chemical Distributors, FECC) de Best Practice Guidelines for Safe Working at Height in the Chemical Logistics Chain uitgebracht. Het document geeft richtlijnen voor veilig werken op hoogte in de logistieke keten. Dit om valgevaar van vrachtauto’s, met name tankauto’s, te voorkomen.


'Vooral bij de wat kleinere bedrijven die maar af en toe een vrachtwagen of tankauto ontvangen vindt nog wel eens een gevaarlijke situatie plaats', zegt Macco Korteweg Maris, beleidsmedewerker (transport)veiligheid bij de VNCI. 'Daarbij voert de chauffeur werkzaamheden uit die hij eigenlijk niet zou moeten doen, zoals het nemen van monsters bovenop de tankwagen.' De nieuwe richtlijn geeft, in samenhang met een andere Cefic/ECTA Best Practice (Guidelines on safe loading and unloading of freight vehicles), ook aan wie waarvoor verantwoordelijk is bij het vervoer van onder andere gevaarlijke stoffen.

De richtlijn toont aan de hand van een aantal best practices bovendien wat de meest veilige werkwijze is als er op hoogte gewerkt moet worden. De VNCI, die via Cefic bij het opstellen van de richtlijn betrokken is geweest, raadt vervoerders en ontvanger dan ook aan om de richtlijn te gebruiken. Dit betekent dat sommige verladers en ontvangers van chemische producten hun werkwijze zullen moeten aanpassen, door bijvoorbeeld speciale trappen of een veiligheidsharnas aan te schaffen en te gebruiken.

De richtlijn bevat ook een risicobeoordeling van de diverse best practices. Aan de hand hiervan kunnen vervoerder en ontvanger een duidelijke risicoinschatting maken en gezamenlijk bepalen wat de beste werkwijze is voor een optimale veiligheid.


Raadpleeg hier de richtlijn

Bron: VNCI
 

De praktijk