De implementatie van NEN-EN-ISO 7010 'Grafische symbolen - Veiligheidskleuren en -tekens - Geregistreerde veiligheidstekens' heeft grote gevolgen voor de vluchtrouteaanduidingen. Was u voorheen gewend dat de pijl omlaag de richting aangaf voor de vluchtrichting rechtdoor, nu wijzen de pijlen omhoog. Waarom is dit?
In 2012 is ISO 7010 als Europese norm overgenomen. Wanneer een Europese norm verschijnt, geldt de afspraak in Europese landen dat alle tegenstrijdige, nationale normen worden ingetrokken of gewijzigd; tevens wordt de betreffende Europese norm nationaal overgenomen.
Twee grote veranderingen
Er zijn twee grote veranderingen voor de vluchtrouteaanduidingen in Nederland:
- De aanpassing van de pijlrichting voor de vluchtrichting rechtdoor. In Europa is het al gangbaar om de pijl omhoog hiervoor te gebruiken, maar Nederland loopt hierin nog wat achter. Denkt u eens aan de verkeersborden; in de meeste Europese landen wijzen de pijlen omhoog, terwijl in Nederland de pijlen omlaag wijzen. Echter, ook in Nederland wordt dit aangepast en als de ANWB borden (met pijl omlaag) worden vervangen met de nieuwe borden van RWS, dan zijn deze borden voorzien van een pijl omhoog. Dit geldt nu ook voor de vluchtrouteaanduiding.
- Deze verandering betreft 'het mannetje' en 'de deur'. Nu wordt de deur van het mannetje gescheiden door een pijl, maar in NEN-EN-ISO 7010 is het mannetje gecombineerd met de deur.
Onderstaand tabel laat zien hoe dit beeldkenteken met de verschillende richtingpijlen wordt gecombineerd. De pijl naar beneden bestaat nog wel, maar heeft alleen de betekenis van naar beneden gaan.