Aandacht vergroot veiligheid

Nudges - onderzoek naar gedragsverandering

 

Hoe krijg je het als werkgever voor elkaar dat werknemers veiliger en gezonder werken? In de psychologie wordt onderzoek gedaan naar zogenaamde nudges. Een nudge is een manier om keuzes van mensen te beïnvloeden zonder een keuze duurder of goedkoper te maken en zonder dat mensen in hun keuzevrijheid beperkt worden. Het woord kan worden vertaald naar het Nederlands als ‘duwtje’ en dat is dan ook wat het is: een duwtje in de rug om een gewenste gedragsverandering te bereiken.

 

In een reeks artikelen op Werk en Veiligheid worden enkele tips en aanwijzingen gegeven om werknemers veiliger en gezonder te laten werken, ondersteund door psychologisch onderzoek. Dit vierde artikel gaat over saillantie.

 

Saillant detail
Het gedrag van mensen wordt sterk beïnvloed door wat de aandacht trekt. In de sociale psychologie wordt dit sociale saillantie genoemd. Saillant is iets dat in het oog springt (denk aan ‘een saillant detail’), bijvoorbeeld felle kleuren van een object. Ook hetgeen mensen zelf verwachten kan van invloed zijn op waar ze aandacht aan besteden. Je zult waarschijnlijk eerder focussen op iets  waarnaar je al op zoek was. Onze aandacht wordt daarnaast voornamelijk getrokken...

Dit artikel lezen...
... en toegang tot alle artikelen en tools op Werk & Veiligheid?

Dat kan nu voor

€ 245,00

per jaar

Met een abonnement op Werk & Veiligheid hebt u ook toegang tot Arbeidsveiligheid.net en de complete Arbowet- en regelgeving op Arbowetweter.nl!

De praktijk