Feitelijke werkdruk is een van de oorzaken van ervaren werkdruk en van werkstress. Daar kunnen werknemers goed overspannen van worden. Lector Jac Christis legt uit wat feitelijke werkdruk is en hoe je dat in kaart kunt brengen. Zo kun je achterhalen of ervaren werkdruk door de feitelijke werkdruk wordt veroorzaakt. Vervolgens kun je dan maatregelen ontwikkelen die op het werk zelf gericht zijn en niet op de personen die werkdruk ervaren. Door feitelijke werkdruk te reduceren, verminder je de ervaren werkdruk.
Jac Christis is lector aan de Hanzehogeschool Groningen. Samen met zijn docent-onderzoekers en samen met een groot aantal teamleiders uit de zorg ontwikkelde hij een online handleiding waarmee teamleiders in de zorg, samen met hun team, werkdruk in kaart kunnen brengen en kunnen reduceren. |
Wat is werkdruk?
Van werkdruk is sprake wanneer je tijdens de uitvoering van je werk wordt geconfronteerd met verstoringen of regelproblemen terwijl je niet beschikt over de organisatorische regelmogelijkheden om die verstoringen op te lossen. Je hebt dan een onoplosbaar probleem. Hierdoor kom je onder druk te staan en als dit vaak gebeurt en/of lang duurt, kan je daar goed overspannen van worden.
Werkdruk problemen en efficiency problemen
Dergelijke onoplosbare procesproblemen gaan ook ten koste van de efficiency en kwaliteit van het proces (zorg-, onderwijs-, dienstverlenings- of fabricageproces). Een werkdruk probleem is dus tegelijkertijd een efficiency en kwaliteitsprobleem. Dat betekent omgekeerd dat het verminderen van werkdruk leidt tot het verbeteren van de kwaliteit en efficiency van de processen. Op deze wijze reduceer je werkdruk door procesverbetering.
Werkdruk in kaart brengen
Uit de bovenstaande definitie van werkdruk vloeit logisch voort hoe je werkdruk in kaart moet brengen. Je moet:
- Verstoringen inventariseren: welke verstoringen kom je tegen?
- Regelmogelijkheden inventariseren: hoe los je die verstoringen op?
- Knelpunten inventariseren: welke verstoringen kun je niet oplossen?
Verstoringen inventariseren
Verstoringen inventariseren doe je aan de hand van het netwerk en van de elementen van het werkproces. In afbeelding 1 zie je een teamleider in de zorg die een interview houdt met een teamlid over verstoringen in haar netwerk en werkproces (de formulieren op het bureau).