Kiezen voor VCA?

De VGM-Checklist Aannemers (VCA) is een begrip. Tenminste 620.000 personen zijn werkzaam bij de 12.185 VCA-gecertificeerde bedrijven. VCA is een privaat initiatief. De overheid heeft geen binding met de VCA.

Voor sommige organisaties is het geen keuze: geen VCA-certificaat is geen of te weinig werk. VCA certificering is gestart in 1992. In 2012 zijn inmiddels 12.185 bedrijven VCA gecertificeerd. In Nederland werken tenminste 620.000 persoenen onder het VCA-systeem. (Bron: website SSVV)

Het VCA-managementsysteem heeft drie kenmerken:
- dwingend
- navigerend
- ondersteunend.

Een dwingend systeem
Het VCA-systeem legt dwingende minimumeisen op. Het eist bijvoorbeeld niet alleen dat er een beleidsverklaring moet zijn, maar ook wat daar minimaal in moet staan. Daarnaast is er een verplichting dat de medewerkers een erkend VCA-diploma moeten behalen. Diploma’s zijn alleen erkend als er een VCA-logo opstaat.
Het voordeel van een dwingend systeem is dat het duidelijk is: iedereen kan weten aan welke eisen het bedrijf voldoet.

Een navigerend systeem
Het VCA-systeem werkt navigerend en coördinerend op de beheersing van VGM-risico’s en uitvoering van risicovolle functies. Omdat het systeem aan grote delen van bedrijfssectoren dezelfde eisen oplegt, krijgen opdrachtgevers duidelijkheid over wat ze kunnen verwachten van de VCA-gecertificeerde aannemers.

Een ondersteunend systeem
VCA-certificering ondersteunt bij het beheersen van de VGM-risco’s. Op basis van constateringen bij de interne audits kan het systeem verbeteren. Opleidingen zorgen voor kennis en inzicht bij de operationele medewerkers om beter met VGM-zaken om te gaan. Er zijn congressen, studiedagen, vakbladen en websites rondom VCA.

Invoeren van VCA bij een organisatie
Bij het invoeren van een VCA-systeem in een bestaande bedrijfssituatie moet het gat gedicht worden tussen de bestaande situatie en het voldoen aan de minimumeisen.

De keuze voor VCA*, VCA** of VCA-P is aan het bedrijf. Het bedrijf bepaalt wat het wil. Uiteraard is het verstandig om te kijken wat bij het bedrijf past. Onderstaand schema geeft duidelijkheid:
 

De minimumeisen voor de keuze:

- voor VCA*:  25 mustvragen
- voor VCA** :33 mustvragen én minimaal 6 van de 14 aanvullende vragen
- voor VCA P: 43 mustvragen én minimaal 2 van de 4 aanvullende vragen.

Als het VCA-systeem goed is ingevoerd is het grotendeels zelfonderhoudend. De vitale beheersrol ligt bij de directie; de coördinatie kan worden neergelegd bij de VG-functionaris.

Het gecertificeerde systeem moet regelmatig worden getoetst door een VCA-auditor van een gecertificeerde instantie. De VCA-auditor zal door middel van een afwijkingsformulier rapporteren. In voorkomend geval moet het bedrijf het VCA-systeem op orde brengen. Bij ernstige afwijkingen die niet tijdig opgelost (kunnen) worden wordt het VCA-certificaat ingetrokken.

Indien de directie regelmatig met de VG-functionaris overlegt over de status van het VCA-systeem, en indien voorafgaand aan het bezoek van de VCA-auditor een interne audit wordt gehouden, zal de aandacht niet verslappen. Op deze manier maakt het bedrijf op de werkvloer ook duidelijk dat veilig en gezond werken echt belangrijk is.

VCA en wetgeving
De meeste belangrijke eisen voor beheersing van veiligheid en gezondheid staan in de Arbowet. Uiteraard is er meer wetgeving, maar de Arbowet is de belangrijkste raamwet met de breedste werking.

Bedrijven hebben te maken met de risico’s van hun producten en de wetgeving daarover, en met de risico’s van het werken zelf. Voor het werken geeft de Arbowet algemene richtlijnen. Het Arbobesluit geeft nadere invulling daaraan. Hierin staan o.a. regelingen betreffende bouwplaatsen (voorheen het Bouwprocesbesluit).

Aanvullende regels zijn van toepassing bij grote bouwprojecten en projecten met een nader aangeduid verhoogd risico, bijvoorbeeld met verdrinkingsrisico, bij elektrische hoogspanning en dergelijke.

Als de minimumeisen van VCA worden beschouwd op inhoud blijken heel veel eisen overeen te komen met 98% van de ARBO-wet (zie schema). Enkele eisen zijn echter aanvullend, of preciezer omschreven wat betreft inhoud en vereiste documenten. Er is in de Arbowet ook verschil in naamgeving. In de VCA wordt er gesproken over projectplan en PMO. De Arbowet heeft het over V&G en PAGO.

In hoofdlijnen komt het erop neer dat bij de invoering van een VCA systeem ook een belangrijk deel van de naleving van de Arbowet is geborgd (zie bijlage: Koppeling VCA-systeem met de Arbowet).

Handhaving
De  ‘Inspectie SZW’ (voorheen ‘arbeidsinspectie) heeft namens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de taak om toezicht te houden op de naleving van de Arbowet. Dit toezicht vindt enerzijds plaats op basis van sectorale of thematische onderzoeken en convenanten. Daarnaast vindt handhaving plaats op basis van de verplichte melding van ernstige ongevallen.

Het beleid van de inspectie is sinds 2010/ 2011 aan het veranderen. Het komt erop neer dat bedrijven die hun zaakjes op VGM gebied goed voor elkaar hebben minder gecontroleerd worden. Controles worden minder, de sancties worden aangescherpt. De slagzin van de inspectie SZW luidt dan ook: ‘Hard waar het moet, zacht waar het kan’.

De inspecteur van de inspectie SZW komt ongevraagd. En meestal naar aanleiding van een incident. Dit staat in scherp contrast met de situatie bij VCA. De VCA-auditor komt (vooraf aangekondigd) minimaal 1x per jaar bij het bedrijf langs. Ook zijn de gevolgen anders. De arbeidsinspectie geeft een boete of proces-verbaal. De auditor kan een tekortkoming uitschrijven, dat kan leiden tot intrekking van het VCA-certificaat.

Is VCA certificering overbodig?
Op het aspect ‘veiligheidspaspoorten’ na, komt de VCA-checklist overeen met de arbowet. Feitelijk gezien is het dus overbodig om VCA-gecertificeerd te worden. Ieder bedrijf dient zich immers aan de ‘wet’ te houden. Er zijn ook bedrijven die denken: ‘als wij VCA-gecertificeerd zijn, dan houden wij ons automatisch aan de arbowet’. Dit berust helaas op een misverstand.

De toezichthouder op de arbowet is de inspectie SZW. De mogelijkheden en middelen waren in het verleden ondergebracht in de Arbeidsomstandighedenwet. De laatste jaren zijn de bevoegdheden opgenomen in de Algemene Wet Bestuursrecht. In het geval van een arbeidsongeval kan de ambtenaar van de inspectie SZW in zijn rol van onderzoeker overgaan tot opsporingsambtenaar. Daarbij kan zijn gesprekpartner van een medewerker transformeren in een ‘verdachte’, die vanaf dat moment ook niet meer verplicht is tot antwoorden.

Uit jurisprudentie blijkt dat uitspraken van rechters vaak gebaseerd worden op artikelen uit het BW (Burgerlijk Wetboek). Met name het artikel 7:658 uit het BW over de zorgplicht wordt regelmatig door de rechter toegepast. In het geval van een arbeidsongeval kan de zaak zowel bestuursrechtelijk is strafrechtelijk dan wel civielrechtelijk bekeken worden. Het wel of niet hebben van een VCA-certificaat heeft juridisch gezien geen invloed.

Door het werken met een VCA-gecertificeerd systeem is de aantoonbaarheid dat het bedrijf ‘veiligheid’ serieus neemt wel beter geborgd.

Voordelen van VCA
Een VCA-gecertificeerd systeem biedt vele voordelen, voor opdrachtgever, werkgever en werknemer.


Voordelen opdrachtgever

  • minder risico op ongevallen en bedrijfsschade
  • duidelijke beheersstructuur bij de aannemers
  • aannemers moeten eigen verantwoordelijkheid invullen
  • minder toezicht nodig
  • meer mogelijkheden risicovol werk uit te besteden.


Voordelen werkgever

  • kan werken bij opdrachtgevers die VCA eisen
  • richt zich op één systeem, in plaats van uiteenlopende eisenpakketten van de verschillende opdrachtgevers
  • door de uniforme aanpak is meer uitwisseling en ontwikkeling van kennis mogelijk
  • de mate van VGM-beheersing is zichtbaar door het certificaat
  • minder kans op ongevallen.


Voordelen werknemer

  • gezonde en veilige werkomgeving, minder kans op ongevallen en gezondheidsschade
  • collega’s met vakopleiding en veiligheidstraining
  • regelmatige inspectie van de werkplekken en VGM-instructie
  • goede PBM en gekeurde arbeidsmiddelen
  • betere kansen op de arbeidsmarkt met een VCA- diploma.


Conclusie ‘Kiezen voor VCA?’
Bij het lezen van de voordelen bekruipt de lezer misschien het gevoel of er dan geen nadelen zijn aan het VCA-systeem. Een groot nadeel KAN zijn dat de organisatie zijn verantwoordelijkheid als het ware afkoopt met het VCA-certificaat. Gaat het bedrijf daarentegen met de VCA-criteria aan het werk volgens een veiligheidsmanagementsysteem en wordt er gebruik gemaakt van de verbetercyclus dan heeft VCA echt een toegevoegde waarde.

Beleid en overheid