Wegwijzer voor vertrouwenspersonen in strijd tegen ongewenst gedrag
De vertrouwenspersoon van een bedrijf kan een belangrijke rol spelen om ongewenst gedrag op de werkvloer aan te pakken. Zo’n 16% van de werknemers heeft te maken met deze ongewenste omgangsvormen van collega’s of leidinggevenden. Onderzoeksorganisatie TNO heeft voor mensen die vertrouwenspersoon zijn of willen worden de ‘Wegwijzer Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen’ ontwikkeld.
Het is belangrijk om ongewenst gedrag op de werkvloer effectief aan te kunnen pakken. De vertrouwenspersoon kan hierbij een belangrijke rol spelen. 61% van de werknemers heeft de mogelijkheid om een vertrouwenspersoon te raadplegen bij een vorm van ongewenst gedrag, zo blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018 van TNO en CBS.
Een vertrouwenspersoon kan helpen bij het voorkomen of verminderen van de psychosociale arbeidsbelasting die daardoor kan ontstaan. Voor werknemers, werkgevers en mensen die vertrouwenspersoon zijn of willen worden heeft TNO op verzoek van het ministerie van SZW de ‘Wegwijzer Vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen’ ontwikkeld.
Het gaat bij de 16% van de werknemers die te maken heeft gehad met ongewenst gedrag om ongewenste seksuele aandacht, intimidatie, lichamelijk geweld en pesten. Daarnaast heeft ook nog bijna 6% van de werknemers te maken met discriminatie op de werkvloer. Dit alles leidt gemiddeld tot zeven extra verzuimdagen van deze werknemers per jaar.
Zes op de tien werknemers zegt toegang te hebben tot een vertrouwenspersoon (61%, Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2018). Medewerkers die last hebben van ongewenst gedrag van collega’s of leidinggeven vinden het vaak moeilijk hun verhaal te doen bij een manager. Dit kan iemand uit de organisatie zijn, maar er zijn ook externe vertrouwenspersonen. Daarnaast heeft de vertrouwenspersoon ook een preventieve rol. Vroege signalering kan erger voorkomen en een goed overzicht over incidenten kan leiden tot preventieve maatregelen. In sectoren als de landbouw, bosbouw en visserij, in de horeca en in de groot- en detailhandel heeft minder dan de helft van de werknemers toegang tot een vertrouwenspersoon.
Voor werkgevers is het aanstellen van een vertrouwenspersoon een middel om psychosociale belasting te verminderen en gezondheidsklachten en verzuim te voorkomen. Werknemers krijgen de kans om ongewenst gedrag te melden, en samen met de vertrouwenspersoon te zoeken naar oplossingen.
Bron: Arboportaal