Werknemers zijn er klaar voor om wachtwoorden af te schaffen

Nooit meer wachtwoorden onthouden én alleen toegang tot jouw accounts met jouw vingerafdruk of gezichtsherkenning.  Er zitten voordelen aan het gebruik van wachtwoordvrije inlogmethodes op het werk. Maar vertrouw je die biometrische gegevens toe aan jouw werkgever?

Nooit meer wachtwoorden onthouden én alleen toegang tot jouw accounts met jouw vingerafdruk of gezichtsherkenning.  Er zitten voordelen aan het gebruik van wachtwoordvrije inlogmethodes op het werk. Maar vertrouw je die biometrische gegevens toe aan jouw werkgever?

De meeste mensen zijn klaar voor wachtwoordvrije inlogmethodes, zoals met biometrische gegevens. Dat blijkt uit de Nederlandse resultaten van het onlangs gepresenteerde rapport ‘De wachtwoordvrije toekomst’ van Okta. 

De enquête werd gehouden onder ruim vierduizend werknemers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland. De antwoorden werden verzameld in mei 2019. Dit rapport, van een onafhankelijke leverancier van identity-management voor ondernemingen, toont de negatieve effecten van wachtwoorden op mensen aan. Dat geldt voor zowel in de privé-omgeving als op het werk.

Bij de inlogmethodes met biometrische gegevens worden unieke onderdelen van het lichaam gebruikt zoals een vingerafdruk of iris. Drie op de vijf werknemers geloven dat er voordelen zijn aan het gebruik van biometrische gegevens als inlogmethode op het werk. Echter: 88 procent van de Nederlandse respondenten vertrouwt zijn of haar werkgever zijn biometrische gegevens niet toe.

Cybercrime
Het merendeel van de datalekken op basis van hacks, zijn het gevolg van hergebruikte, gestolen of zwakke wachtwoorden. Het onderzoek van Okta, dat werd uitgevoerd onder ruim 4000 respondenten in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, wijst uit dat ruim driekwart van de respondenten een onveilige methode gebruikt om zijn wachtwoorden te onthouden. Onder 18 tot 34-jarigen is dit percentage zelfs 86 procent. Werknemers gebruiken dezelfde wachtwoorden voor meerdere accounts, gebruiken veel voorkomende wachtwoorden als welkom123 of noteren ze op papier, in de telefoon of in de computer.

‘Wachtwoorden zijn vaak vrij onthullend,’ zegt dr. Bada, onderzoeker aan de Universiteit van Cambridge. ‘Ze worden ter plekke verzonnen. Gebruikers kiezen meestal iets dat gemakkelijk te onthouden is of iets met emotionele betekenis. Criminelen maken hier gebruik van en met een beetje onderzoek kunnen ze veel wachtwoorden gemakkelijk raden.’

Vertrouwen
Wanneer gevraagd werd naar de bereidheid om biometrische gegevens te gebruiken voor privé-apparaten en -apps, bleek 72 procent van de Nederlandse respondenten hier open voor te staan. Echter, wanneer gevraagd werd of men ook op het werk van deze technologie gebruik wilde maken, gaf 88 procent aan bezwaren te hebben tegen het delen van biometrische gegevens met hun eigen werkgever.

Toch zien drie op de vijf werknemers wel degelijk voordelen in het gebruik van biometrische inloggegevens op het werk. Deze voordelen zijn onder andere dat het hun dagelijkse leven gemakkelijker zal maken, dat het de veiligheid vergroot en dat het stress over wachtwoorden zal verminderen. Ook zullen de zorgen over de veiligheid verminderen en de productiviteit zal als gevolg van de andere voordelen gaan stijgen.

Voor verreweg de meeste inlogmethoden met biometrische gegevens is het niet nodig dat de werkgever zelf beschikt over de gegevens. Goede voorbeelden hiervan zijn Touch ID of Face ID op een iPhone of Windows Hello For Business. Bij deze technologieën is het niet mogelijk voor werkgevers om toegang te krijgen tot de biometrische gegevens van de werknemers. De biometrische gegevens zijn zeer veilig opgeslagen en niet beschikbaar voor externe partijen en zelfs niet voor het eigen besturingssysteem van het apparaat.

‘Vertrouwen is de uitdaging van de toekomst,’ zegt Walter Geers, country manager Benelux bij Okta. ‘In Nederland ligt het vertrouwen in technologie weliswaar hoog, maar de werkgever geniet niet datzelfde vertrouwen. Met de juiste voorlichting kan dit wantrouwen worden overwonnen en kunnen organisaties van elke omvang en in elke sector zich transformeren in een bedrijf dat op technologie draait. Dit is nodig om in staat te blijven om snel te innoveren.’

Bron: Okta