Arbeidsomstandigheden werknemers Schiphol onvoldoende
Medewerkers van bagageafhandelaren op Schiphol komen onnodig in aanraking met kankerverwekkende stoffen. Ze staan te vaak in de straal van vliegtuigen tijdens hun werk. Dat blijkt uit meerdere inspecties.
De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) wijst erop dat de omstandigheden van medewerkers in de bagageafhandeling op Schiphol niet voldoende zijn. Schiphol en de bedrijven die hiervoor verantwoordelijk zijn, doen volgens de inspectie niet genoeg om de problemen te verhelpen.
Uitstoot van kerosine en diesel
Als het aan de NLA ligt, worden medewerkers zo min mogelijk blootgesteld aan de uitstoot van kerosine en diesel. Het viel de inspecteurs ook op dat de hulpmotoren te veel gebruikt worden. Blootstelling aan kerosine en diesel kan ernstige gezondheidsklachten veroorzaken. Denk hierbij aan ziekten als longkanker, blaaskanker, COPD en hart- en vaatziekten. De NLA wijst erop dat in Nederland elk jaar ongeveer 2250 mensen aan beroepskanker overlijden.
Hulpmiddelen voor tillen
Ook het te vaak en te veel tillen van zware koffers en tassen is een probleem dat nog steeds voorkomt. Officieel mag een medewerker ruim 200 koffers per dag tillen. Als het druk is, tilt een medewerker vaak al 200 koffers per uur. Op Schiphol worden hulpmiddelen om te tillen vaak niet gebruikt. Om dit probleem te verhelpen, te weinig technische innovatie heeft plaatsgevonden. Dat stelt de NLA vast.
Financiële tegemoetkoming gevaarlijke stoffen
Vakbond FNV vindt dat de luchthaven er alles aan moet doen om te zorgen voor gezond en veilig werk. Dat betekent dat Schiphol liever vandaag dan morgen maatregelen moet nemen voor de werknemers die het dichtst bij vliegtuigen werken. Ook strijdt de vakbond voor werknemers die ziek zijn geworden van de vliegtuiguitstoot. De wens is dat zij een beroep kunnen doen op de regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Deze regeling houdt in dat gedupeerden van de overheid een eenmalige financiële tegemoetkoming krijgen.