Werkplekcheck
Dit najaar is de Campagne Checkjewerkplek van start gegaan. De site Checkjewerkplek.nl wijst (kleine) ondernemers op risico’s in hun zaak en welke gevolgen die kunnen hebben voor de continuïteit in hun bedrijf. Checkjewerkplek is een campagne van het Steunpunt RI&E-instrumenten en loopt tot eind 2012. Het doel van de campagne is (kleine) ondernemers te informeren dat er speciaal voor hen een branche RI&E-instrument is: gemakkelijk, snel en betrouwbaar.
Aansprekende thema’s
De campagne richt zich vooral op de sectoren Horeca en Detailhandel. De naleving van de RI&E-verplichting is in deze sectoren namelijk het laagst. Speerpunten van de campagne zijn de belangrijkste risico’s in deze sectoren. Elke twee maanden wisselt de campagnesite van thema, waarbij de informatie over eerdere thema’s beschikbaar blijft.
Hoe (brand)veilig is jouw zaak?
Het eerste thema dat aan bod komt is brandveiligheid. Op de campagnesite zijn praktische tips en een gratis RisicoWijzer te vinden en uiteraard De Werkplekcheck.
Op 27 februari 2011 brandde het restaurant en zalencentrum Campman in Renkum totaal uit. Gelukkig waren er geen slachtoffers. Om andere bedrijven te behoeden voor een dergelijke ramp, vertelt eigenaar Paul Campman zijn verhaal en geeft preventieve tips. Lees ‘mijn verhaal’ en ‘mijn tips’ op Checkjewerkplek.nl.
Na Brandveiligheid komen in de loop van het volgend jaar ook belangrijke andere risico’s aan bod, zoals Agressie & geweld (januari 2012), Tillen (maart 2012), Snijden (mei 2012), en Hygiëne (juli 2012).
Zelf aan de slag: doe de werkplekcheck!