Bewustzijn verhoogd
Overheidsdiensten en bedrijven zijn zich bewuster van de noodzaak om hun werknemers te beschermen tegen agressie en geweld. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie SZW. De inspectie controleerde tussen 2010 en 2012 onder andere bij het openbaar vervoer, gevangenissen, gemeentelijke loketten, horeca en tankstations.
Zelfinspectie
Met dit rapport sluit de Inspectie SZW haar gerichte extra acties af ter vermindering van agressie en geweld tegen werknemers. Van 2010 tot 2012 zijn hulpmiddelen ontwikkeld waarmee werkgevers zelf aan de slag kunnen. Zo heeft de Inspectie SZW flyers, radiospots, banners en advertenties ingezet om meer aandacht te geven aan de aanpak van agressie en geweld. Ook introduceerde zij vorig jaar de Zelfinspectie Agressie en Geweld. Hierdoor kunnen organisaties via internet zelf nagaan of ze genoeg doen om agressie en geweld aan te pakken.
Daarnaast zijn er extra inspecties in verschillende sectoren uitgevoerd om de problemen op het gebied van agressie en geweld in beeld te brengen. Brancheorganisaties en werkgevers zijn daardoor de noodzaak in gaan zien van het nemen van concrete extra maatregelen. Zo hebben veel bedrijven beleid ontwikkeld, huis- en gedragsregels opgesteld en trainingen voor werknemers opgezet. Voor de aanpak van agressie en geweld is het ook belangrijk dat werkgevers en werknemers incidenten melden en registreren en dat ze er lessen uit trekken. Dat leidt ertoe dat een werknemer de juiste begeleiding krijgt na een incident en dat preventieve maatregelen worden genomen, zoals bijvoorbeeld de herinrichting van een klantenbalie.
Lichte daling aantal slachtoffers
Volgens cijfers van het ministerie Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) daalde het aantal slachtoffers van agressie van 65 procent van de werknemers (2009) naar 59 procent (2011). Het is de verwachting dat met het nemen van maatregelen op de werkvloer de risico’s verbonden aan agressie en geweld voldoende beheerst worden in de komende jaren.
Schreeuwen en dreigen bij uitvoeringsinstanties
Bij gemeenten, sociale diensten en uitkeringsorganisatie UWV hebben werknemers regelmatig last van schreeuwende, dreigende en scheldende klanten. De inspectie voerde in deze sector 223 inspecties uit, waaruit bleek dat 67 procent van de bezochte locaties te weinig maatregelen had getroffen om het gescheld en getier tegen te gaan. Toch is dat al beter dan in 2006, toen deze organisaties nog praktisch niets hadden gedaan. Nu moeten vooral nog aanvullende maatregelen worden ingevoerd, zoals voorlichting en registratie van incidenten. De betrokken instanties zijn daar hard mee bezig. De Inspectie gaat er in oktober opnieuw controleren.
Openbaar vervoer
Ook in het openbaar vervoer is het risico van agressieve klanten hoog. Toch doen de openbaarvervoerbedrijven het nu over het algemeen goed. Van de 11 in 2011 geïnspecteerde bedrijven hadden er inmiddels 9 maatregelen genomen om agressie tegen te gaan.
Risicogerichte aanpak
De komende jaren staan inspecties bij de risicovolle sectoren waar de naleving op de werkvloer nog niet op orde is, op de agenda van de Inspectie. De Inspectie SZW werkt voor de sectoren met publieke functies samen met het programma Veilige Publieke Taak van het Ministerie van BZK.
Voor dit jaar staan inspecties op het programma in zorg en welzijn en bij de buitendiensten van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk. Ook zal de Inspectie SZW streng controleren bij organisaties waar eerder overtredingen werden geconstateerd.
Programmarapportage Agressie en Geweld 2009-2012
Bron: Rijksoverheid