Ludieke acties voor duurzame inzetbaarheid

Duurzaam inzetbaar

Hoe gaan organisaties om met duurzame inzetbaarheid? De serie Duurzaam inzetbaar geeft je een idee. In dit eerste deel vertelt Lucy Dijkman, coördinator traumaopvang personeel, over de duurzame inzetbaarheid van de 3.300 medewerkers in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) in Amsterdam. 

Duurzaam inzetbaar is…
‘Voor mij is duurzame inzetbaarheid heel breed. Het omvat alles waardoor een medewerker zo lang mogelijk gezond kan werken. Dat betekent dat het ziekenhuis faciliteiten moet bieden die ervoor zorgen dat je dat kunt doen. Maar alleen faciliteiten is niet genoeg. Er moet ook aandacht zijn voor de mogelijkheden, vanuit de leidinggevende. Zij moeten de medewerkers sturen, zodat zoveel mogelijk medewerkers preventief geholpen worden.’

 

De aanpak
‘In het OLVG wordt duurzame inzetbaarheid organisatiebreed aangepakt. Natuurlijk worden meldingen over alle mogelijkheden verspreid via intranet en nieuwsbrieven, maar wat nog beter werkt zijn ludieke acties. Bijvoorbeeld bij het restaurant, een typisch ontmoetingspunt. Daar geven we informatie aan de hand van sketches, of staat een menustandaard met informatie erop. Vaak staan daar mensen van de HR die hun verhaal doen. Die aanpak werkt, medewerkers horen dan van iemand anders dan de leidinggevende en in een ontspannen omgeving het duurzaamheidsverhaal. Dat blijft hangen.’

 

Gezond aan het werk
‘Op het gebied van gezondheid doen we veel in het OLVG. In het restaurant is steeds meer gezonde voeding te krijgen, medewerkers krijgen korting op sportactiviteiten, er wordt fitness gegeven, er zijn volleybal-, badminton- en roeicompetities en ieder jaar doen we mee aan de Dam tot Damloop. Het begon met één wedstrijdteam, nu zijn er meerdere teams, ook recreanten en wandelaars.’

 

Agressiepreventie
‘In het ziekenhuis hebben we ook te maken met agressie. Medewerkers worden getraind om daarmee om te gaan. Maar even belangrijk is dat ze weten waar ze terecht kunnen als het misgaat. We hebben een stroomdiagram waarop te zien is waar medewerkers op welk moment terecht kunnen. Dat werkt heel goed. Als je niet weet wie jou kan helpen, voel je je een stuk onveiliger. Er zijn veel mensen betrokken bij het proces, zodat medewerkers weten: ik sta hier niet alleen voor. Daarnaast zijn er op iedere afdeling collegiale opvangers die zijn getraind om medewerkers met een traumatische ervaring te helpen. Als dat niet werkt, is er nog de traumaopvang. Het ziekenhuis heeft ook een counselor die helpt bij privéproblematiek. Want als je het privé moeilijk hebt, heeft dat invloed op je werk. Daar zijn heel veel mensen blij mee, er wordt veel gebruik van gemaakt. Ook rijden er tijdens nacht- en avonddiensten busjes naar de metro en trein, allemaal voor de veiligheid van de medewerkers.’

 

Leidinggevende heeft grote rol
‘Alle faciliteiten die we in het ziekenhuis hebben, zijn belangrijk. Maar het is nog belangrijk dat de leidinggevend erop terugkomt tijdens een gesprek, dat hij meedenkt over de mogelijkheden. Als medewerkers uit verschillende hoeken horen wat de mogelijkheden zijn, dan geeft dat vertrouwen. Medewerkers hebben daarin natuurlijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Ze moeten niet achteroverleunen, maar er zelf achteraan gaan. Dat vind ik mooi, het past bij deze tijd.’

 

Volgende week
Zelfstandig ondernemer Her Grimbergen: 'Zelfstandig en inzetbaar tot in lengte van dagen'

 

 

Duurzame inzetbaarheid